تحول در دنیای دیسک سخت//ذخیره تمام کتابهای دنیا در یک تراشه به اندازه تمبر!!!!

دانشمندان هلندی تراشه الکترونیکی (دیسک سخت) کوچکی ابداع کرده‌اند که می تواند همه کتاب های دنیا را در خود جای دهد و بحران انباشت اطلاعات و داده‌ها را حل و فصل کند.


گزارش ویترینو به نقل از العالم ؛  این دیسک سخت(Hard Disk) کوچک می تواند با استفاده از خواص ذرات اتم حجم وسیعی از اطلاعات و داده ها را در خود ذخیره کند و انقلابی جدید در زمینه ذخیره داده های مختلف بوجود آورد.

یکی از ویژگی های این تراشه ها این است که قابلیت ذخیره چنان حجمی از داده ها را دارد که به هیچ وجه با دیگر دیسک های سخت معمولی قابل مقایسه نیست.

در این فن آوری دانشمندان محل قرار گرفتن اتم‌ها را با میکروسکوپ و تجهیزات مخصوص و در دمای خاص تغییر داده تا فضای کمتری را اشغال کنند.

براساس این گزارش، دانشمندان هلندی مبتکر این دیسک سخت توسط "ساندر اوته" پژوهشگر دانشگاه "دلفت" هلند رهبری می‌شوند.

با این فن آوری جدید که اطلاعات بر روی اتم‌ها ذخیره می‌شود، می توان 500 ترابایت را در یک اینچ مربع جای داد!، این حجم از اطلاعات 500 برابر بیشتر از ظرفیت یک هارد دیسک معمولی است.

دانشمندان تاکید می کنند، این حافظه جدید که به اندازه یک تمبر پستی کوچک بیشتر نیست، می‌تواند همه کتاب‌های دنیا را در خود جایی دهد.

دانشمندان می گویند ؛ هنوز دشوار است که این فن آوری جدید را در رایانه های معمولی یا تلفن همراه پیاده کرد، اما اوته و همکاران وی عقیده دارند که این ابداع مسیر ارتقا و توسعه سیستم های ذخیره اطلاعات را به شکل کاملا متفاوت از آنچه امروز در بازار وجود دارد، فراهم خواهد کرد.

اوته در توضیح نحوه ذخیره اطلاعات در این تراشه های الکترونیکی می‌گوید ؛ برای محل این اتم‌ها دو جایگاه وجود دارد؛ اگر این اتم‌ها را بالای بلاک قرار دهند، به معنی 1 است و اگر در پایین بلاک قرار بگیرد به معنی 0 است؛ هر بلاک می‌تواند 64 بیت را در خود جای دهد.

این اولین باری نیست که حجم عظیمی از اطلاعات در فضای کوچکی جا داده می‌شود، اما تا به حال اطلاعات روی اتم‌ها ذخیره نشده بودند؛ مشکلی که فعلا این  طرح دارد، نداشتن ساختار یک‌پارچه است و ممکن است با جابه‌جا شدن ذرات اتم همه اطلاعات از بین برود؛ دانشمندان درحال طراحی یک ساختار یک‌پارچه هستند تا این سیستم جدید به پایداری مورد انتظار برسد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">