جنجالی‌ترین کشف فضایی که دانشمندان را شوکه کرد+تصاویر

ستاره شناسان ژاپنی به تازگی یک سیاه چاله، صد هزار برابر بزرگتر از خورشید در قلب کهکشان راه شیری شناسایی کرده اند که معتقدند کشف این سیاه چاله افق تازه‌ای از اسرار فضا را برای آنها آشکار می‌کند.

ستاره شناسان ژاپنی به تازگی یک سیاه چاله، صد هزار برابر بزرگتر از خورشید در قلب کهکشان راه شیری شناسایی کرده اند.

این سیاه چاله در یک ابر از گاز‌های مولکولی پنهان شده و به همین دلیل تا مدت‌ها شناسایی نشده است.

شکل گیری سیاه چاله با فرار ستار‌ه ها از خوشه‌های ستاره‌ای جوان ایجاد شده است.

دانشمندان اعتقاد دارند شناسایی این سیاه چاله بزرگ می‌تواند افق تازه‌ای از اسرار فضا را برای آنها آشکار کند و به دانسته‌های محققان از فضا بیفزاید.

این سیاه چاله دومین سیاه چاله بزرگ کشف شده محسوب می شود که در کهکشان راه شیری و در یک ابر گاز سمی مخفی شده است. براساس پژوهش‌های انجام شده این سیاه چاله حدود ۲۵۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

سیاه چاله به منطقه‌ای از فضا گفته می‌شود که دارای میدان گرانشی بسیار قوی بوده و تمامی نور ستاره‌ها و اجسامی که در اطراف آن هستند را به خود جذب می‌کند و اجازه عبور نور را نمی‌دهد.

ستاره شناسان ژاپنی این سیاه چاله را با استفاده از تلسکوپ زمینی آلما (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array)، در بلندی‌های رشته کوه آند در کشور شیلی شناسایی کرده اند.

حساسیت تلسکوپ و وضوح بالای تصاویر دریافتی به دانشمندان ژاپنی اجازه داد تا ابر‌هایی با ۱۹۵ سال نوری فاصله از زمین را شناسایی و سیاه چاله را کشف کنند.

کارشناسان اعتقاد دارند هزاران سیاه چاله در کهکشان راه شیری وجود دارد که هنوز شناسایی نشده اند، وجود سیاه چاله‌ها برای ایجاد کهکشان ها، ستاره‌ها و ایجاد نیروی جاذبه بین سیاره‌ها بسیار مهم است.

نتیجه این یافته‌ها در مجله طبیعت ستاره شناسی (Nature Astronomy) به چاپ رسده است؛ پروفسور تومارو اوکا (Tomoharu Oka) و تیم همراهش که در پروژه شناسایی سیاه چاله بزرگ شرکت داشتند با استفاده از شبیه سازی رایانه‌ای موفق به شناسایی سیاه چاله شده اند، زیرا این عنصر فضایی کاملاً سیاه است و نوری از خود منعکس نمی‌کند، به همین دلیل تشخیص آن بسیار مشکل است.

دانشمندان اکنون در حال مطالعه بیشتر در خصوص این سیاه چاله و اثر‌های آن بر کهکشان راه شیری و ارائه برخی نظریه‌های جدید در فیزیک مدرن هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">