مجید مجیدی در پانل «قدسیت با زبان سینما» در استانبول+عکس

پانل «قدسیت با زبان سینما» با حضور مجید مجیدی، کارگردان موفق سینمای ایران در دانشگاه مدنیت استانبول برگزار شد.


گزارش اختصاصی ویترینو: پانل «قدسیت با زبان سینما» عصر امروز با شرکت مجید مجیدی کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر مطرح ایرانی و احسان قارامان، رئیس دانشگاه مدنیت استانبول و ترجمه فیصل سویسال کارگردان، شاعر و مترجم ترکیه‌ای در سالن کنفرانس این دانشگاه با حضور جمع کثیری از دانشجویان و علاقمندان سینما برگزار شد.

مجیدی در سخنان خود در آغاز این گفتگو با اشاره به اینکه هنر برایش همواره دغدغه رسالت بوده است، گفت: هنر برای من نگاهی بوده که پیام‌های معرفتی و وجوه انسانی را بتوانم در آثارم بگنجانم.

او افزود: "اگر ما بتوانیم با زبان فطرت که زبان مولانا نیز هست با دنیا سخن بگوییم، همه انسان‌ها با هر نژاد و زبانی با ما ارتباط برقرار می‌کنند. چون زبان، زبان الهی است".

مجیدی در خصوص انگیزه‌اش برای تهیه فیلم محمد رسول الله، گفت: "حدود هشت نه سال پیش من را به دانمارک دعوت کردند که جایزه دستاورد هنری سال را بدهند. این درست مصادف شد با وقتی که در این کشور کاریکاتورها علیه پیامبر اسلام پخش شد. نامه‌ای به رئیس فستیوال نوشتم، تشکر و عذرخواهی کردم. گفتم که نمی‌توانم در کشوری حضور داشته باشم که به مهم‌ترین باورها و اعتقادات من توهین بشود".

وی ادامه داد: "پس از فرستادن این نامه از خود پرسیدم که این اقدام برای اعتراض بود، بعدش چی؟ سپس متوجه شدم که ما جهان اسلام خیلی کوتاهی کردیم. ما نتوانستیم پیامبرمان را حتی به امت خودمان درست معرفی کنیم. جرقه از آنجا شروع شد".

وی اذعان داشت: ساخت این فیلم کار بسیار سختی بود، زیرا پیامبر اسلام یک اقیانوس است و ما شاید توانسته باشیم قطره‌ای از آن را در این فیلم تجلی دهیم.

کارگردان فیلم محمد رسول الله در توضیحات خود در مورد مراحل ساخت این فیلم گفت: "هفت سال ساخت فیلم طول کشید. سه سال تحقیقات، دو سال ساخت شهرک مکه و مدینه و دو سال هم کار فیلمبرداری طول کشید. در این هفت سال سعی کردم که این فیلم را با استانداردهای جهانی بسازیم. چون فیلم پیامبر اسلام را می‌سازیم".

وی ضمن انتقاد از عربستان سعودی و الازهر مصر مبنی بر حرام و ممنوع اعلام کردن پخش این فیلم، گرفتن چنین تصمیمی بدون تماشای آن را نادرست دانسته، گفت: "من سعی کردم این فیلم باعث وفاق و وحدت بین شیعه و سنی باشد. به همین دلیل دوران کودکی و نوجوانی پیامبر، مقطعی که کم ترین شائبه در آن وجود داشته باشد را به تصویر کشیدم. از منابع اهل سنت و شیعه استفاده کردم".

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">