نمی‌توانیم این «حامی» را تغییر دهیم...

                                «حامی» در آستانه کنسرت 28 اردیبهشت خود به «موسیقی ما» گفت

                    
                                                              نمی‌توانیم این «حامی» را تغییر دهیم
             
                              

موسیقی ما - اولین کنسرت تهران «حامی» در سال 95 روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت برگزار خواهد شد. این برنامه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و با همت شرکت «اکسیر نوین» روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان‌ می‌توانند بلیت‌های این برنامه را از طریق سایت «اکسیر کنسرت» تهیه کنند. اما حامی قرار است که روز 28 اردیبهشت اجرای متفاوتی نسبت به دو کنسرت قبلی خود داشته باشد. این تفاوت را از همان لحظه‌ای که به محل تمرین و او ارکسترش وارد شدیم حس کردیم. نوازنده‌ها و سازبندی و کنداکتور جدید از جمله این تغییرات هستند. اما مهمترین نکته این کنسرت حامی...  

موسیقی ما - اولین کنسرت تهران «حامی» در سال 95 روز سه‌شنبه 28 اردیبهشت برگزار خواهد شد. این برنامه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و با همت شرکت «اکسیر نوین» روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان‌ می‌توانند بلیت‌های این برنامه را از طریق سایت «اکسیر کنسرت» تهیه کنند. اما حامی قرار است که روز 28 اردیبهشت اجرای متفاوتی نسبت به دو کنسرت قبلی خود داشته باشد. این تفاوت را از همان لحظه‌ای که به محل تمرین و او ارکسترش وارد شدیم حس کردیم. نوازنده‌ها و سازبندی و کنداکتور جدید از جمله این تغییرات هستند. اما مهمترین نکته این کنسرت حامیحضور «علی ثابت» به عنوان رهبر ارکستر در کنار او است. همکاری این دو هنرمند چندی پیش علنی شد و آنها در شهرهای اصفهان و رشت هم با هم روی صحنه رفتند و ظاهراً برنامه‌های زیادی هم برای آینده دارند.
به یکی از آخرین جلسات تمرین حامی و ارکسترش در استودیو «خلیج فارس» رفتیم تا از برنامه‌های آنها برای کنسرت آینده مطلع شویم. گفتگوی مفصلی هم با خواننده آلبوم «یک لحظه عاشق‌شو» انجام دادیم و برنده تندیس طلایی بهترین آلبوم پاپ از دومین جشن سالانه «موسیقی ما» به تفصیل درباره اتفاقات اخیر و برنامه‌های آینده‌اش توضیح داد که در ادامه می‌خوانید:
 

  • *سال گذشته پس از سال‌ها دوری از استیج در تالار وحدت تهران روی صحنه رفتید اما پس از آن فعالیت‌های هنری شما با تحولات زیادی همراه شد و به سالن میلاد نمایشگاه آمدید.

اولین اجرای من پس از سال‌ها دوری از استیج سال گذشته در قالب جشن سالانه «موسیقی ما» بود و سپس کنسرت تالار وحدت را برگزار کردیم. در ادامه هم اجرای دیگری در نمایشگاه داشتیم. تفاوت‌هایی وجود دارد و اینکه تهیه‌کننده کنسرت قبلی سالن میلاد نمایشگاه خودم بودم ولی در این برنامه شرکت «اکسیر نوین» تهیه‌کننده است. در آن دو اجرای قبلی با گروه دیگری همکاری داشتم ولی از کنسرت «رشت» و «اصفهان» با ارکستر جدیدی به رهبری آقای «علی ثابت» روی صحنه رفتم. در این دو اجرا تجربه خوبی از لحاظ نظم و ترتیب و کیفیت نوازنده‌ها داشتم و یک سری از اعضای گروه جدید نظیر علی ثابت و «حسن فراهانی» و چند نفر دیگر از دوستان قدیمی من هستند. همان سال گذشته قرار بر این شد که در سال جدید چند اجرا با نوازنده‌های گروه آقای ثابت برویم. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و اجراهای موفقی از نظر خودم داشتیم. برای من در ظرفیت خودم کنسرت‌های اصفهان و رشت، اجراهای موفقی بودند. قرار ما بر این بود که امسال با آقای ثابت و گروهش پیش برویم. اولین اجرای من در تهران هم با ایشان است. این اولین اجرای من در تهران با نوازنده‌های گروه علی ثابت است ولی این کنسرت نسبت به اجراهای رشت و اصفهان چند تفاوت دارد. نوازنده‌هایی نظیر خانم «ترانه پوریوسف»، «حسین شریفی»، «رضا لمعانی» و «رضا تاجبخش» به گروه ما اضافه شده‌اند. فکر می‌کنم این دوستان مکمل گروه باشند و مسلماً اتفاقات خوبی با حضور همه دوستان در اجرای پیش‌رو رخ می‌دهد. از سوی دیگر برای کنسرت‌های تهران، قرارداد بلند مدت با شرکت اکسیر نوین و آقای «محمدرضا خانزاده» امضا کردم که آنها هم مرتب و منظم هستند و به ما لطف دارند. آقای خانزاده و گروهش من را دوست دارند و من هم آنها را دوست دارم. به دلیل نقاط مشترک زیادی که داریم، ناهمگونی زیادی بین ما وجود ندارد.
 

  • *چه شد که تصمیم گرفتید با ارکستر قبلی دیگر روی استیج نروید و همکاری شما با «علی ثابت» چرا و چگونه شکل گرفت؟

بهتر است راجع به کاستی‌های ارکستر قبلی من صحبت نکنیم. آنها هم دوستان خوبی بودند و خاطرات خوب با همدیگر داریم. از جمله «محمدرضا عقیلی» که به من لطف داشت. نوازندگان باسابقه‌ای هم نظیر «ناصر رحیمی» و «کریم قربانی» و «هومن غفاری» در آن ارکستر حضور داشتند که نوازندگان بسیار خوبی بودند. اما یک سری اتفاقات درونی بین من و علی ثابت رخ داد و این همکاری شکل گرفت. خودم دوست داشتم پرکارتر باشم و عدم نظم و ترتیب من را خیلی اذیت می‌کند در حالی‌که اولین شرط گروه آقای ثابت، همین نظم و ترتیب است. من با نوازنده‌های زیادی تا کنون روی استیج نرفته‌ام و در طول عمر کاری خودم شاید با شش گروه کنسرت برگزار کرده باشم. اما به جرئت می‌توانم بگویم که نظم و ترتیب گروه ایشان کم‌نظیر است. هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد و در کار دیگری دخالت نمی‌کنند و مسئولیت هرکسی از قبل تعریف شده است. همچنین علی ثابت یک موزیسین، رهبر ارکستر و مدیر برنامه و دوست پرکار است. من به شخصی نیاز داشتم که این شکلی من را حمایت کند و بتوانم از پرکاری یک مدیر برنامه یا رهبر ارکستر یا هر اسمی که دارد استفاده کنم و من هم روی موج سوار شوم و امسال هم سال پرکاری برایم باشد.
*فکر می‌کنم یکی از دلایل انتخاب ایشان موفقیت‌هایی باشد که طی سال‌های گذشته در کنار «احسان خواجه‌امیری» و «محسن یگانه» داشتند.
زمانی که اعضای یک تیم شروع به کار می‌کنند مسلماً روی هم تاثیر مثبت می‌گذارند. اگر پیشرفتی رخ داده باشد فقط به دلیل یک عامل مثل صدای خواننده نیست. قطعا همه عوامل و اعضای تیم باعث شده‌اند که چنین پیشرفتی رخ دهد. جای خوشحالی است که اگر آن عامل علی ثابت باشد و بودن او در کنار من هم اتفاق خوبی است تا آن پیشرفت برای من هم رخ دهد.
 

  • *برای کنسرت 28 اردیبهشت چند قطعه را اجرا خواهید کرد؟

دست من برای انتخاب قطعات باز نیست و علت این مسأله هم مردم هستند. اگر یک سری قطعات نظیر «لیلای من کو»، «دلم گرفت»، «نبودی نبودم»، «ماهی دلتنگ»، «گل مینا»، «دیوونگی»، «هم‌گریه»، «یاد من باش»، «خواب سیاه» یا «فقط نگاه می‌کنم» را رپرتوار حذف کنم حتماً اعتراض مردم را به دنبال خواهد داشت. می‌دانم اعتراض هست و در همه کنسرت‌ها همیشه خواننده‌ها با اعتراض مواجه می‌شوند چون قرار نیست خواننده هشت ساعت اجرا کند. باید در زمان یک ساعت و نیم یا دو ساعت یک تعداد محدود قطعه را اجرا کند. ما من هم به هیت‌های خودم و کارهایی که مردم دوست دارند نگاه می‌کنم و انتخاب و چیدمان را انجام می‌دهم. البته گاهی اوقات برای اینکه اجرا برای مردم خسته‌کننده نباشد تغییراتی را انجام می‌دهم. در این اجرا هم شاید تغییرات کوچکی ایجاد شده باشد که با کنسرت‌های قبلی متفاوت است. علاوه بر رپرتوار، فرم و تنظیم اجرای قطعات هم عوض شده است. مثلاً تنظیم قطعه «لیلای من کو» در این کنسرت توسط آقای ثابت انجام شده و با گذشته تفاوت دارد. نکته دیگر این است که سازبندی ما نسبت به کنسرت‌های قبلی تفاوت دارد و قطعاً حس جدیدی را به تماشاچی می‌دهد.
 

  • *کلا فکر می‌کنم به سمت اجراهای پاپیولارتر و اکتیوتر در حال حرکت هستید.

سعی می‌کنیم اینطور باشد. گروه آقای ثابت با خواننده‌هایی کار کرده بودند که همگی اکتیو بودند و ایده همه آنها این بود که تو هم باید از قطعات اکتیو خودت استفاده کنی. گفتم باشه ولی این هشدار را دادم که اگر به شهرهایی نظیر رشت یا اصفهان برویم، مردم آن قطعات اکتیو را از من نمی‌خواهند. حامی که می‌شناسند را می‌خواهند. این قضیه را تست کردیم و چند کار از جمله یک قطعه شش هشتم اکتیو اجرا کردیم. آن کارها مورد توجه هم قرار گرفت و دوست داشتند و در کارهای من تنوع ایجاد شد اما قطعات دیگر طرفداران ویژه‌ای داشت. من با این داستان مخالف نیستم ولی به شرطی که کار اکتیوی باشد که مردم با آن خاطره دارند و وقتی روی استیج می‌خوانیم از آن لذت ببرند. با آقای ثابت برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پیش از اجراهای آینده قطعات اکتیو ضبط و منتشر کنیم. تا به نوعی برای مردم خاطره‌سازی شود و زمانی که روی استیج خواندیم آن کار را بشناسند.
 

  • *یعنی فقط کارهای قدیم را مجدداً تنظیم کنید؟

صرفاً هدف ما کارهای قدیم نیست و شاید کارهای جدید را هم به این شکل داشته باشیم. مثلاً قطعه «غزل» را در کنسرت‌های قبلی با دو سه ساز اجرا کردیم و تنظیم خیلی قدرتمندی داشت. این بار بابک مالکی و حسن فراهانی این کار را دوباره برای سازهای بادی تنظیم کرده‌اند و بیت دارد و اکتیو است.
 

  • *پس به زودی باید منتظر یک «حامی» کاملاً متفاوت باشیم؟

من اگر دلم بخواهد یا علی ثابت و دوستان هم اگر بخواهند نمی‌توانیم این «حامی» که توسط خودم و مردم و آهنگسازان ساخته‌ شده را تغییر دهیم. فقط می‌توانیم این حامی را کمی اکتیو‌تر کنیم که این اتفاق در حال رخ دادن است. ابتدای صحبت درباره دلایل همکاری با گروه آقای ثابت را مطرح کردم و یکی از دلایل سوابق کاری ایشان با سایر دوستان خواننده بود. دیدم باعث پیشرفت برخی دوستان شده‌ و آنها علاوه بر این پیشرفت‌ها مثلاً برنامه زیاد رفته‌اند و اگر بخواهم منصفانه بگویم این موضوع پرکاری برای هر خواننده‌ای وسوسه‌کننده است. ولی این در گروی این است که ظرفیتش را داشته باشم یا پتانسیلش را داشته باشم که آن ظرفیت را پیدا کنم. امروز که ما شروع کردیم نمی‌دانم آن ظرفیت در من وجود دارد یا نه اما می‌دانم آن پتانسیل وجود دارد که به آن ظرفیت برسم. با تکیه بر آن پتانسیلی که بیست سال برایش زحمت کشیدم و یک سکو ساختم نیاز به شخصی مثل علی ثابت داشتم که کمک کند تا در زمینه اجرای استیج بتوانم پیشرفت لازم را داشته باشد. اتفاقی که تا کنون کمتر برایم رخ داده و یا رخ نداده است. شاید مردم دوست دارند به کنسرت من بیایند ولی من آنقدر در این زمینه تبحر نداشتم که مشتری خودم را به سالن بکشم. همچنین اجراهای شهرستان من هم به عهده آقای ثابت است و امیدوارم این کنسرت‌ها بیشتر شود. اجرا در شهرستان برای من جذابیت دارد و نمی‌گویم از کنسرت‌های تهران بیشتر دوست دارم. اما از اجرای برنامه در شهرهای رشت و اصفهان بازخورد خوبی دریافت کردم.
 

  • *استارت این تغییر و تحولات از سال گذشته زده شد. زمانی که بالاخره مقاومت خود در برابر انتشار تک قطعه اینترنتی را شکستید و سپس برای اولین‌بار در فضای موسیقی الکترونیک اثری را منتشر کردید. اما هیچ وقت واضح توضیح ندادید که دلیل مقاومت شما در برابر انتشار اینترنتی آثارتان چه بود.

وقتی که اثری را می‌خواهید به مردم عرضه کنید هرچقدر از نظر خودتان ارزش آن بالاتر باشد، با سختی بیشتر و قیمت بیشتری ارائه می‌کنید. آثاری که من تولید می‌کنم از نظر خودم با ارزش هستند و دوست ندارم قطعاتم به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد. رایگان‌بودن یک بخش داستان است و نحوه انتشار هم در بخش دیگری از داستان است. دلم نمی‌خواهد قطعاتی که برای آنها زحمت کشیده‌ام، هرجایی و به هر شکلی شنیده شود. پشت سر من اسامی بزرگی است که برخی از آنها در قید حیات هستند و برخی هم از جمع ما رفته‌اند ولی در قبال آنها مسئولیت دارم چون این سکو را برای من درست کردند. اگر با روح آقای «بابک بیات» ارتباط بگیرید و بپرسید که آیا راضی هستید فلان شخص که فلان قطعه را از شما خوانده‌ چنین کاری انجام دهد؟ مسلماً می‌گوید که راضی نیست. مثلاً اگر از آقای «چشم آذر» سوال کنید که دوست فلان اثر شما توسط این خواننده روی اینترنت قرار داده شود؟ قطعاً می گوید که رضایت ندارد. تن ندادم ولی الان کفه ترازو به نفع مردم سنگینی می‌کند. به خاطر مردم قطعات «از تو هیچ‌وقت نمی‌رنجم» و «زمستون» را منتشر کردم. یک قطعه دیگر هم داشتم که قرار بود قبل از این کنسرت منتشر کنم. شعری از «حسن علیشیری»، آهنگ خودم و تنظیم «بامداد بیات» بود و این اثر به اجرای اردیبهشت نرسید. پس از این کنسرت یک قطعه دهه پنجاهی، بابک بیاتی، «دو نیمه‌ رویا»یی که شبیه فضای آن آلبوم‌های من است را منتشر خواهم کرد. اما پس از آن حتماً کارهای تازه‌ای با مشارکت علی ثابت و گروهش منتشر خواهم کرد تا بتواند برای پرکردن سالن به من کمک کند.
 

  • *با توجه به این دیدگاه تکلیف انتشار آلبوم شما چه می‌شود؟ چون این روزها اغلب خواننده‌ها قید انتشار فیزیکی آلبوم‌های خود را زده‌اند.

من حتماً آلبومی را به صورت فیزیکی منتشر خواهم کرد. رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم و امیدوارم اگر شرایط مناسب باشد تا اواسط امسال این اثر را به بازار عرضه کنیم.
 

  • *چند درصد چنین آلبومی تفکرات قدیم و چند درصد تفکرات جدید شما را شامل می‌شود؟

هر روز که می‌گذرد ایده‌های جدید به ذهن ما می‌رسد و روح و روان ما هر روز در حال تغییر است. من هم تغییر می‌کنم اما سعی می‌کنم اِلِمان‌های هنری و قدرت هنری که در گذشته در من وجود داشت و شاید کمی از آن فاصله گرفته باشم را دوباره به دست بیاورم.
 

  • *این روزها خیلی از خواننده‌ها تور بین‌المللی کنسرت‌های خود را در شهرهای مختلف دنیا برگزار می‌کنند اما شما چند خواننده دیگر هنوز موفق به این امر نشده‌اید. دلیلش چیست؟

هنوز نوبت کنسرت‌های خارج از کشور من نرسیده است. امیدوارم به زودی نوبت من هم برسد. باید بکاریم و تبلیغات کنیم تا بتوانیم برداشت کنیم. باید جای من برای اجرای کنسرت در یک کشور دیگر باشد. وقتی که مشتری برای کنسرت خارج از ایران نداشته باشم برگزاری تور هم معقول نیست. امیدوارم رایزنی‌های لازم صورت گیرد و تبلیغات انجام شود تا به زودی چنین اتفاقی هم برای من رخ دهد.

منبع: موسیقی ما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">