نگاهی به جام قهرمانی، لوگو و شعار جام ملت های اروپا(یورو2016)

جام ملت‌های اروپا در فرانسه  قرار است از روز جمعه این هفته با بازی فرانسه و رومانی در ورزشگاه استاد دو فرانس آغاز شود.

به گزارش اختصاصی ویترینو از بسته ورزشی یورو2016 میخواهیم جام قهرمانی،لوگو و شعار جام ملت های اروپا را به شما معرفی کنیم؛

لوگوی یورو ۲۰۱۶ با تِم "بزرگداشت هنر فوتبال" طراحی شده است.هدف از طراحی این لوگو تلفیق خلاقیت موجود در فرهنگ فرانسوی با زیبایی فوتبال و در عین حال دادن شخصیتی خاص به یورو ۲۰۱۶ است، تا لوگویی طراحی شود که هر کس با یک نگاه به آن متوجه شود متعلق به کدام رویداد ورزشی است.

طراحی لوگوی مسابقات امسال را "براندیا سنترال" بر عهده داشت. شرکت پرتغالی که نشان یورو ۲۰۱۲ را هم طراحی کرده بود، در این لوگو جنبش‌های هنری مختلف را با عناصر فوتبالی پیونده داده. در این اثر رد پای منابع الهام مختلف که در مرکزشان جام هنری دلونی قرار گرفته، به وضوح دیده می‌شود. ترکیب رنگ‌های قرمز، سفید و آبی پرچم فرانسه با خطوط و اشکال نامنظم و در هر تنیده طرحی با شکوه و متفاوت را بوجود آورده که هم به اندازه کافی مدرن است و هم توجه‌ را جلب می‌کند. از این لوگو در ژوئن سال ۲۰۱۳ در پاریس رونمایی شد.

شعار یورو ۲۰۱۶ " Le Rendez-Vous" به معنای " قرار" انتخاب شده تا هم بر اهمیت این رقابت‌ها تأکید شود و هم آن را به عنوان جشن‌هایی معرفی کند که نباید از دست داد. شعاری که کاملا با لوگویی این رقابت‌ها و پیام اصلی‌اش که "بزرگداشت هنر فوتبال" است، همخوانی دارد. این شعار در روز ۱۷ ام اکتبر ۲۰۱۳ در شهر مارسی معرفی شد.

فرانسه نقشی کلیدی در ایجاد جام ملت‌های اروپا دارد. برگزاری این مسابقات نخستین بار به ذهن یک فرانسوی رسید: هنری دولونی، اولین دبیر کل یوفا از ژوئن ۱۹۵۴ تا نوامبر ۱۹۵۵.

جام جدید بر مبنای جامی که در سال ۱۹۶۰ توسط شرکت آرتوس- برتراند طراحی شده بود، ساخته شده است و نام هنری دلونی را به خود گرفت. هنری دلونی، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه و همین طور دبیر کل یوفا بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ بود.

این جام ۱۸ سانتیمتر بلندتر و ۲ کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه اولیه است و از نقره ناب ساخته شده؛ جامی که به خوبی نمایانگر کلاس و کیفیت مهم‌ترین رقابت ملی اروپا است.

مسئولیت ساخت جام قبلی به عهده پی‌یر دلونی، فرزند هنری، گذاشته شد. هنری در سال ۱۹۵۵ مرد و نتوانست ثمره اندیشه‌اش را ببیند و حالا قهرمان اروپا هر چهار سال یکبار جامی را بالای سر می‌برد که نام او را بر خود دارد.

از تفاوت‌های جزئی که بین جام جدید و قدیم می‌توان به بزرگ‌تر شدن پایه نقره‌ای برای استحکام بیشتر جام اشاره کرد. همچنین نام کشور قهرمان که قبلا روی پایه جام جای می‌گرفت حالا پشت جامی حک می‌‌شود که ۸ کیلوگرم وزن و ۶۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.

یوفا که می‌خواست رقابت‌هایش را در ابعاد بزرگ‌تر و با شکوه‌تری برگزار کند، دوست دارد جام هم جلوه مشابهی داشته باشد که جام قبلی برای این کار کوچک به نظر می‌رسید.

یورو ۲۰۱۶ سومین میزبانی فرانسه در جام ملت‌های اروپا است. بعد از مسابقات ۱۹۶۰، یوفا در سال ۱۹۸۴ نیز میزبانی را به این کشور داد. در آن دوره فرانسه به رهبری میشل پلاتینی قهرمانی خاطره‌انگیزی را در ورزشگاه پارک‌دو‌پرنس پاریس جشن گرفت. پلاتینی نیز با زدن ۹ گل (شامل هت‌تریک مقابل بلژیک و یوگسلاوی) رکورد گلزنی در این تورنمنت‌ها را شکست.

حال نیز ده شهر فرانسه میزبان مهم‌ترین رقابت فوتبال در اروپا هستند و فدراسیون فوتبال این کشور امیدواراست به بهترین شکل از پس سومین میزبانی برآید.

رقابت‌های یوروی امسال مکان رویارویی ۲۴ کشور است که در ۵۱ بازی به مصاف هم می‌روند و چشمان دنیا را به بهترین‌های فوتبال اروپا خیره می‌کنند.

نظرات (۱)


ممنون بابت این پست

پاسخ:
خواهش می کنم

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">