گشایش "گیمزکام"؛ بازار چند میلیارد دلاری بازیهای کامپیوتری در جهان//حضور ایران!!+تصاویر و ویدئو
بزرگترین نمایشگاه سرگرمیهای دیجیتال و بازیهای کامپیوتری در اروپا امسال هم در شهر کلن آغاز به کار کرد. بسیاری از شرکتها ماندگاری و رونق کسبوکار خود را وابسته به فناوریهای نوین نظیر واقعیت مجازی میدانند.
گزارش اختصاصی ویترینو ؛ سال گذشته نمایشگاه صنایع سرگرمیهای دیجیتال وبازیهای رایانهای "گیمزکام" (Gamescom) به رکورد جدیدی دست یافت: ۳۴۵ هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه پنج روزه که در شهر کلن برگزار شد دیدن کردند. از هر ده بازدیدکننده، یک نفر به نیت کسب کار و تجارت به این نمایشگاه آمده بود.
امسال نیز این نمایشگاه با ابعادی مشابه سال گذشته برگزار میشود و با توجه به رویدادهای اخیر در عرصه فناوری انتظار میرود مورد استقبال زیادی قرار گیرد. این نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۱ اوت ( ۲۷ تا ۳۱ مرداد) دایر خواهد بود.
امیدهای مجازی
در طول ۱۲ ماه گذشته سه شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی "اکیولس"، "اچتیسی" و "سامسونگ" هدست واقعیت مجازی را به بازار عرضه کردهاند. شرکت "سونی" نیز تا پائیز امسال ست واقعیت مجازی خود را برای بازی محبوب پلی استیشن وارد بازار خواهد کرد.
این فناوری نوین ایدههای جدیدی را وارد دنیای طراحان بازیهای کامپیوتری کرده است.
شعار امسال گیمزکام، "قهرمانهایی در ابعاد جدید" بیانگر این است که صنعتگران بازیهای الکترونیکی امیدوارند سرگرمیهای دیجیتال را وارد عرصههای پیشرفتهتری کنند.
هارتموت گیزلمن، یکی از دستاندرکاران مجله تخصصی "c’t" میگوید: «تولیدکنندگان باید به فکر ایدههای جدید باشند. تا کنون ما شاهد شمار زیادی از بازیهای تجربی بودیم که حالا راهی بازار انبوه شدهاند و میزان تولیدات بیشتر و حرفهایتر خواهند شد.»
صنعت چند میلیارد دلاری
تحلیلگران بانک اطلاعات "نیوزو" Newzoo)) پیشبینی میکنند که امسال نرمافزارهای بازیهای کامپیوتری ...نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشند؛ رقمی که نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش را نشان میدهد. هارتموت گیزلمن میگوید: «شمار عناوین جدید بازیهای کامپیوتری در سالهای گذشته به شدت کاهش داشته است و برخی از تولیدکنندگان تنها یک عنوان در سال به بازار عرضه میکنند.»
همانقدر که بازار بازیهای کامپیوتری کم رونق است، بازار تلفنهای هوشمند و تبلت پررونق است. گیزلمن میافزاید: «بسیاری از علاقمندان به بازیهای کامپیوتری به اپلیکیشنهای رایگان یا قابل خرید تلفن همراه روی آوردهاند.»
کاربردهای جدید
بازیهای کامپیوتری، پخش زنده مسابقات ورزشی ، به طور کلی از عرصههایی به شمار میآیند که در گسترش فناوریهای جدید نقش بسیاری دارند. ماکسیمیلیان شنک، رئیس انجمن نرمافزارهای سرگرمکننده اینتراکتیو آلمان (BIU) و یکی از برگزارکنندگان این رویداد سالانه میگوید: «واقعیت مجازی از نوآوریهای صنعت بازی بوده که به تدریج به عرصههای دیگر راه یافته است.»
او با استناد به یک بررسی جدید که روی دو هزار کاربر اینترنتی در آلمان صورت گرفته میگوید: «۴۰ درصد کاربران میتوانند تصور کنند که به زودی تعطیلات خود را بر اساس تجربه هدست واقعیت مجازی انتخاب کنند. با این وسیله میتوان ساحلی در ایتالیا یا کافهای در پاریس را پیش از سفر تجربه کرد.»
عرصه واقعیت مجازی ظرفیتهای بسیاری دارد. اما استفاده از این ظرفیتهای بالقوه بستگی به این دارد که آیا استفادهکنندگان مایل به خرید سختافزارهای موردنیاز برای کارکردن با آنها هستند یا خیر. بهای این سختافزارها بسته به مدل آن بین ۸۰ تا ۹۰۰ یورو است.
هدست واقعیت مجازی ساخته شرکت اچتیسی (HTC Vive) گرانترین نوع این هدستهاست که با هدست اکیولس ریفت (Oculus Rift) فیسبوک در رقابت است.
برای شرکت تایوانی اچتیسی دستیابی به موفقیت در عرصه بازار واقعیت مجازی در حکم تلاشی برای بقای خود است.
این شرکت که تا کنون به عنوان عمدهترین تولیدکننده تلفنهای هوشمند شناخته میشده، دائما در حال از دست دادن سهم خود در بازار است. ارزش سهام این شرکت از سال ۲۰۱۱ میلادی تا بدینجا ۹۰ درصد کاهش را نشان میدهد.
امسال "بنیاد ملی بازیهای رایانهای" به عنوان نماینده ایران در نمایشگاه "گیمزکام" حضور دارد. این بنیاد دولتی که تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد، برای هشتمین سال متوالی است که در این نمایشگاه شرکت کرده است.
این بنیاد روز چهارشنبه (۲۷ مرداد/ ۱۷ اوت) با انتشار خبری روی وبسایت خود از امضای تفاهمنامهای با شرکت فرانسوی "گیم کانکشن" برای شرکت در گردهمایی بازیهای رایانهای (TGC) امضا کرد. این گردهمایی به گفته این بنیاد اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.
پیشنهاد مشاهده ویدئو می باشد ، برای مشاهده بر روی علامت کلیک کنید...
نظرات (۱)
++++
ارسال نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.